Dzieciarnię można podzielić na różne sposoby: wiekiem, wzrostem, kolorem włosów, zainteresowaniami, umiejętnościami... każdy sposób jest dobry, ale jaki właściwie stosowany jest w domach dziecka?? Prawda taka, że różne... każde z nich mają swoje wady i zalety i o tym właśnie teraz słów kilka.
O tym, jakie grupy są w danym domu dziecka decyduje jej
wewnętrzny regulamin. Metodycznie może być, ich kilka rodzajów. Ale po kolei
zacznijmy od tego, jaka może być ich liczebność? Otóż, najnowsze przepisy
prawne mówią o tym, że w grupie nie może być więcej niż 12ścioro dzieci. Jak już mówiłam, że są to dzieci do 18 rż,
lub starsze (do 25 rż) pod warunkiem, że się nadal uczą i dyrektor placówki
wyrażą na to zgodę. A teraz szybciutko o tym, jakie rodzaje grup mogą być:
-
jednorodne
-
rozwojowe
-
mieszane
-
rodzinkowe.
Grupy jednorodne kochani moi to
takie, w których dzieciarnia jest jednakowa pod względem każdym możliwym. W
takiej grupie spotyka się dzieci w podobnym wieku, o jednakowej płci w podobnej
sytuacji szkolnej. Tak pisząc to osobiście rodzi się we mnie pytań, jak trudno
jest stworzyć taką grupę? Wyobraźcie sobie, jak trudno dobrać dzieci o podobnej
sytuacji szkolnej, przecież u każdego praktycznie wygląda to zupełnie inaczej.
Moim osobistym zdaniem stworzenie takiej grupy jest bardzo trudne i w
placówkach typu opiekuńczo – wychowawczego raczej bezsensowne. Wyjątkiem mogą
być placówki specjalistyczne, bo wówczas takie rozwiązanie bardzo ułatwia pracę
z dziećmi niepełnosprawnymi, wówczas homogeniczne grupy mają uzasadnienie.
W grupach rozwojowych dzieci są
wciąż tej samej płci, jednak w różnym wieku oraz na innych poziomach edukacji.
Takie grupy już wydają się mieć sens, bo tworzą bardziej naturalne warunki
rozwoju. Natomiast podobnie, jak poprzednie mogą być przyczyną rozdzielenia
rodzeństwa. Takie grupy często zdarzają się w ośrodkach wychowawczych, które z
zasady są raczej jednopłciowe.
Grupy mieszane powstają w sposób
dość przypadkowy, najczęściej w miarę napływu dzieci do placówki. Nie są one
jednorodne pod żadnym względem, ani wieku, ani płci. Podobnymi do nich są grupy
rodzinkowe, które również założeniach swoich mają nierozdzielnie rodzeństw.
Dodatkowym atutem grup rodzinkowych, odróżniającym je od grup mieszanych jest
fakt, iż najczęściej prowadzą one samodzielnie gospodarstwo domowe.
Pomieszczenia, w których mieszkają są osobnymi mieszkaniami, składającymi się z
kuchni, jadalni, wspólnego pomieszczenia do nauki i spędzania czasu wolnego
oraz osobnych sypialni dzieci. W ten sposób zorganizowana grupa w
instytucjonalnych domach dziecka jest formą najbardziej zbliżoną do struktury
rodziny. Dzieci wchodzące w jej skład w najbardziej naturalnych warunkach uczą
się gospodarności oraz funkcjonowania naturalnego domu, w którym trzeba
posprzątać, ugotować, zająć się czasem młodszymi dziećmi.
Odpowiadając na wasze
wątpliwości, u nas w dd grupy są rodzinkowe. Pracuje się całkiem ciekawie, dużą
pomocą i wyzwaniem jest ta różnorodność wiekowa. Bardzo dobrą sprawą jest to,
iż nie rozdziela się rodzeństw. W takiej formie, nie ma stołówki, pralni...
jest normalne mieszkanie, gdzie trzeba czasem pomóc przy gotowaniu, innym razem
zrobić pranie czy pozmywać. Nie ma ludzi, którzy wszystko robią w koło... jest
wychowawca, alfa i omega ;) zna się on na praniu, prasowaniu, jest mistrzem
patelni i znawcą wiedzy wszelakiej, załatwi wszystko, zrozumie wiele, powiesi,
pomaluje, naprawi, odetka, zorganizuje... w skrócie tak jak rodzic. Tylko
dzieci czasem powiedzą: bo Pani jest jak mama, tylko mama nie wychodzi do
siebie do domu, tylko zostaje z dziećmi zawsze!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz